Historie
Quake III Arena byl přímý konkurent hry Unreal Tournament od Epic Games, která byla vydána o 10 dní později. Obě hry si byly velmi podobné a obě byly multiplayerovým pokračováním single-playerových her, takže bylo vykonáno množství porovnání obou her. Unreal Tournament byl vyzdvihovaný pro vysokou inteligenci počítačem řízených hráčů (botů), velkou různorodost zbraní a herních módů, zatímco Quake III Arena byla chválen za dynamickou hratelnost a výbornou grafiku.
V prosinci 2000 Id Software vydala datadisk s názvem Quake III: Team Arena. Byl zaměřený na týmovou hru a přinášel nové herní mody, mapy, zbraně a modely hráčů. Tento datadisk byl kritizovaný, protože jeho vydaní bylo příliš dlouho očekávané a jeho nové vlastnosti byly už z velké části implementované modifikacemi fanoušků.
Později společnost vydala dvoj-CD Quake 3: Arena Gold, které obsahovalo původní hru Quake III Arena a datadisk Quake III: Team Arena.
19. srpna 2005 společnost Id Software uvolnila kompletní zdrojový kód Quake III Arena pod licencí GNU General Public License, tak jako to udělala i u starších her Wolfenstein 3D engine, Doom engine, Quake engine a Quake II engine. To však neznamená, že kompletně celá hra byla vydaná pod GPL, protože textury a ostatní data zůstaly chráněné copyrightem.
18. října 2005 vyšel další díl série Quake jako pokračovaní příběhu z Quake II pod názvem Quake 4.
Příběh
Neví se, před kolika staletími Vadrigaři, tajemní Mistři Arény, postavili Arénu Věčnosti pro jejich vlastní pekelné potěšení. Ve skutečnosti se o těchto bytostech neví nic kromě toho, že vyznávali krveprolévaní a prostředí skutečného boje. Takovými jako oni sami, největšími bojovníky všech dob, naplnili Arénu. A ty jsi právě vstoupil do jejich řad.
Jako gladiátor v Aréně Věčnosti musíš nejen přežít, ale i vyhrát každý boj proti stále silnějším protivníkům. Neobávej se být moc „zfragovaný“. Vadrigaři se nenechají v jejich oblíbeném sportu oklamat takou maličkostí, jako je smrt. Ti, co padnou, jsou ihned navráceni zpět k životu a okamžitě vhozeni zpět do boje, možno o trochu moudřejší ze svých chybných kroků.
Když se prach, krev a končetiny usadí, všichni bojovníci si vybojují právo bojovat znovu a poskytovat další zábavu pro Vadrigary. Ale jen ten bojovník, který zabil nejvíc nepřítel, bude vyhlášený za vítěze. Vyhrávající gladiátor postupuje do dalších a obtížnějších arén, až se nakonec on nebo ona postaví Xaerovi, Pánovi Poslední Arény.